PPJMINIRACING MELDER KLAR TIL CIMBERN RALLY

Som aftalt og som vi skrev efter misseren til Rallytesten i Roskilde, er vi klar til CIMBERN RALLY, 1. afd. af Historisk RallyMesterskab, som arrangeres af MiniRallySyd, løbet foregår i Süder Brarup lige syd for den dansk/tyske grænse. Der er 80 biler tilmeldt, løbet er 185 km langt, hvoraf de 85 km er hastighedsprøver, fordelt på 3 prøver der køres 2 gange og det er faktisk første gang vi skal deltage i dette løb, så det glæder vi os meget til. Denne gang er det Morten Christensen, der er 2. kører, og vi har Kenneth Jørgensen med som servicemand. Michael vender stærkt tilbage i 2. kørersædet til Hässleholm GP d. 30. April.

Nå, men tilbage til misseren til Rallytesten i Roskilde, hvor vi jo ødelagde en motor, som vi selvfølgelig får repareret igen. Desværre er det ikke lykkedes at få motoren færdig..., men så er det jo heldigt at Kenneth Jørgensen også har en bil magen til......cirka.....(den er godt nok babyblå (undskyld "Surfblue" ;-) ), og han skal ikke lige bruge sin bil, så jeg har fået lov til at låne hans motor....,flink fyr, og vi kommer ud og kører rally.

Så fredag lige over middag drager vi afsted mod Tyskland med vores lille rallybil, så vi kan være friske og klar til på lørdag.

Hvis I vil vide mere omkring løbet se klik inde på MINIRALLYSYDs hjemmeside HER..!

NY SPONSOR til PPJMINIRACING

Det er med stor fornøjelse at vi kan præsenterer endnu en ny sponsor til 2017-sæsonen. Vi har indgået en aftale om et sponsorat for 2017 med MODULSYSTEM HH A/S i Brøndby
Se mere om MODULSYSTEM på deres hjemmeside.
http://www.modul-system.dk/dk

Sæsonstart 2017- Rallytest i Roskilde

Så kom vi igang, eller det gjorde vi så ikke rigtigt alligevel.....

 

Efter en lang vinterpause, hvor den sidste måneds tid har været lidt hektisk pga. af et pludseligt opstået nyt designprojekt af Morissen, var vi klar til rallytest i Roskilde, arrangeret af ASK-Hedelands Motorklub med 63 deltagende biler. Her var der både rallytest på Dyrskuepladsen for klubrallybiler og så en rigtig rallyprøve til rallybiler på SyvHolmeprøven ved Viby S.

Vi startede dagen med formaliteterne, som teknisk kontrol, licenskontrol og for hils på rallyfolket, herefter skulle vi ud og kører noter på Syvholme, vi kørte i rallybilen, motoren skulle alligevel køres lidt til, efter en motorrenovering, og alt gik fint, motoren gik god og alt var i den skønnest orden. Der kom styr på noterne, selv om vi var lidt rustne, fik vi lavet nogle fornuftige noter.

Herefter kørte vi tilbage til servicepladsen, hvor vi fik spist lidt og gik bilen igennem og alt fortsat hang fast, og alt virkede fornuftig.

Så var det bare på med køredragten og styrthjelmen og ud og ud og se om bilen virkede underbelastning.......det gjorde den så ikke...., vi fik startet på prøven, men der gik ikke mere end 2-3 sving før vi godt kunne fornemme at motoren ikke trak som den skulle, og fejlen viste sig hurtigt. Poul kunne se olietryksmåleren stille og roligt falde i tryk, så der var ikke andet og gøre end at finde et sted og parkerer..., så var det slut med det motorløb ØV.

Klokken var jo kun 12 og vi havde jo sat dagen af til motorløb, så istedet for at smide os på sofaen, blev vi enige om at skille motoren ad, og se hvad fejlen var, og ganske rigtigt, så var der gået et hovedleje. Og årsagen var også klar, indkøbsafdelingen(Poul) havde købt forkert lejer, standardlejer, de er jo ikke rigtig konstrueret til en øget motorbelastning og omdrejninger op til 7500 omdrejning. Så det er en en ommer, hendigvis er der ikke andre ting i motoren der har taget skade.

Men vi er klar om 14 dage igen til 1. Afdeling af Historisk Mesterskab, hvor vi skal kører i Süder Brarup i Tyskland.

VI SES...!

Lige ved og så alligevel ikke……

Den 24. September stillede PPJMINIRACING til start i FTZ Rally Roskilde 2016 som var arrangeret af vores egen motorklub,  ASK- Hedeland, et fuld DM med 7 prøver der blev kørt to gange, i alt 130 prøvekilometer.

Dagen forinden havde Michael og Poul været ude og kører noter på prøverne, noterne er noget af det vi har arbejdet på at forbedrer gennem løbene i 2016, og det giver åbenbart pote, derudover udnytter Poul at han har fået en ”gammel ræv” i højresædet,  der kan ”skubbe” lidt til Poul, så han får flyttet sine bremsepunkter og øget svinghastighederne. Alt dette lod til at gå op i en højere enhed til dette rally….., i hvert fald førte vi klassen med ca. 25 sekunder, ved første service efter prøve 4,  foran Kenneth Saust/Toyota Corolla og Kenneth Jørgensen/Austin Cooper S på en 3. plads, på trods af at prøverne var til den hurtige side og måske ikke rigtig guf for en lille MINI med bremser på størrelse med en desserttalleken, vi fik da også lidt varme bremser på prøve 2, hvor vi påkørte en chikane fordi bremserne var blevet noget varme, men vi kom videre og  efter prøve 4 kom vi ind til service. Heldigvis havde vi udvidet servicestaben med 2 mand, så vi i alt havde 3 mand med, de skulle selvfølgelig også servicere to biler, både Kenneth og Pouls, det blev også behov for, allerede ved første service, da noget af årsagen til de varme bremse blev fundet, den ene bremsecaliber hang, så de måtte skiftes. Det hjalp også en hel del efterfølgende, men bremseskiverne havde dog fået en del varme og var blevet lidt skæve, hvilket gav en lang vandring på bremsepedalen, så der var ikke 100% tillid til bremserne og der blev bremset lidt tidligt, men hvad betød det når man kan holde føringen alligevel.

Det var dog lige indtil prøve 11, ved prøve 10 (som var blevet aflyst pga. Tage Bos afkørsel) havde Poul ved et tilfælde opdaget at gaskablet var flosset og lige ved at knække. Så vi valgte at kører frem til prøve 11, og sætte et nyt kabel på, noget vi altid har liggende i bilen, problemet opstod så da det nye kabel var en forkert type (læs kortere), så speedertrækket måtte justeres så vi kunne kører prøve 11 med halv gas, desværre, dette betød også at vi satte en komfortabel føring på 40 sekunder til og kom bagud med 30 sekunder i forhold til Kenneth Saust og der ved mistede føringen, et rigtig skidt tidspunkt, da der kun var 3 relativt korte prøver tilbage, og det lykkedes os dog at hente 8 af de 30 sekunder på de sidste 3 prøver, så differencen kun var 22 sekunder ved mål.

Dette DM har været året højdepunkt, både når det gælder selve løbet men også konkurrencemæssigt, da der ikke er ret mange løb, hvor vi er 3 biler i klassen, så det var virkelig en fornøjelse at have nogle klassedeltagere man kan måle sig op i mod og også kører fra….især når det er 1600-biler.

Selv om det er vores egen klub der har arrangeret løbet vil jeg dog sige, at det var et veltilrettelagt motorløb med en fed serviceplads hvor der var plads til det hele.

VIGTIGST AF ALT, skal der sendes en stor tak TIL ALLE DE OFFICIALS  som er nødvendige for at arrangerer sådan et stor arrangement , TUSIND TAK FORDI I GAD AT BRUGE JERES FRITID PÅ VÆRE EN DEL AF DETTE MOTORLØB….UDEN JER VAR DER SIMPELTHEN IKKE NOGET MOTORLØB…!

FØLG MED HER PÅ SIDEN ELLER PÅ FACEBOOK, der vil blive lagt onboard optagelser op fra FTZ Rally Roskilde 2016.

SE ONBOARD FRA FTZ Rally Roskilde HER

BirchGM Rally Silkeborg 27/8-2016

 

Her er en lille opdatering efter BirchGM Rally med rallycentrum ved Grauballe Forum,
hvor vi startede dagen ud med at kører noter på de fine rallyprøver vi skulle kører på over middag, vi valgte ikke at kører til publikumsprøven på Søvej i Silkeborg, da Poul de sidste 3 år havde deltaget i Automania og mente nok at den kunne de ikke ændre så meget på, og det var jo heller ikke på 1,5 km prøve at skulle vinde motorløbet. Vi fik kørt nogle gode noter på de øvrige 4 prøver, på trods at der kun var 3 timer at kører noter i.
Over middag var det tid til at komme igang med at kører noget motorløb, men denne gang havde fået startnr. 30, så vi havde masser af tid inden skulle starte, normalt har vi gerne startnr. 1 eller 2 til minirally, hvilket godt kan gøre tiden mellem notekørsel og rallyet lidt hektisk, men ikke denne dag....en ny fornemmelse, men ganske rart.

Måske havde det være lidt for rart, for på først etape syntes vi ikke rigtigt at vi kunne finde rytmen og farten manglede også. Så i pausen fik vi talt lidt omkring forbedringer, og Poul bad om lidt kritik (positiv) omkring hans kørestil fra Michael, som har siddet ved siden af en del andre chauffører, og den kritik var lige hvad der var brug for. (Det handler om nedbremsninger, linier og angreb i sving) 
I 2. etape skærer vi samlet 30 sekunder af tiderne i forhold til prøverne på 1. etape, så det må siges at være noget der gav resultater, og det gjorde hele dagen til en fantastisk oplevelse. Og vi er selvfølgelig også tilfredse med slutresultatet som bliver til en 1. Plads i klasse samt 3. bedste Historiske Bil, og generelt nr. 20 ud af 33 startende biler.
Derudover skal lyde en stor tak til Hans Erik Madsen og hele Opel-teamet for hjælp til service, grillpølser og nogenlunde godt opførsel. 😆

Se onboard fra rallyprøverne til BirchGM Rally Silkeborg, KLIK HER...!


Næsten gang vi ses, bliver til bliver til Rally Midtjylland med rallycentrum i Hampen

Et meget kort rally....

På trods af god forberedelse og nogle superrallyprøve til Rally Sønderjylland, med rallycentrum på Gråsten Landbrugsskole, hvor god og vel 60 deltagere var klar til start kl. 12. Måtte vi desværre sande at et rally ikke holder længere end materiellet kan holde, for allerede på prøve 1, godt 400 meter fra mål, knækker vi en trækaksel, det hele foregik forholdsvis udramatisk. Det er dog umådeligt fustrende når man er sat op til at kører rally for fuld damp, når man endelig har fået noget modstand i klassen som man kan måle sig op i mod. Efter Anderup El Minirally hvor bilen ikke kørte optimalt, havde vi fået rettet op på et par ting der gjorde at bilen kørte som den skulle og jeg var opsat på at sætte nogle gode tider, gerne bedre end mine konkurrenters, blev vi sat ud af spillet allerede før vi fik en tid på prøve 1, det er meget frustrende. Heldigvis var løbet ikke tællende til Historisk Mesterskab, så vi har tænkt os at vende stærkt tilbage til Rally Vestsjælland d. 25. Juni, hvor der er rallycentrum i Mørkøv, dette løb er tællende til Historisk Mesterskab, og vi har tænkt os at scorer maks. point til dette løb.

Vi vil fra gerne takke MiniRallySyd og ikke mindst alle de frivillige officials som gjorde det muligt at vi kan få lov til dyrke vores herlige sport. Desværre måtte vi udgå allerede på prøve 1 med knækket trækaksel, men hvis vi skulle vælge et sted udgå var det et af de bedre, med udsigt udover Alssund, og servicen var helt i top, med chips, øl (man må drikke en gravøl når man er udgået) og sodavand. Tusind tak for god service

Vi vil gerne, dagen derpå takke Anderup El Minirally/MRS samt officials for et fantastisk rally med gode prøver og fin afvikling.
Vi havde et fint rally, hvor vi havde fået lidt modstand i kl.7, i form af Henrik Møller Nielsen i Golf mk. 1, det så dog allerede ud til på prøve 1 at Henrik havde god fart i bilen (tror så at der ligger en beregningsfejl til grund for det, men intet brok herfra, da vi ikke selv har været opmærksom på det), han kørte dog fra os på alle prøver, dog kun med noget mindre margin end på prøve 1.
Vi havde dagen igennem problemer med at motor ikke kørte 100%, og så havde vi et startrelæ der gav op, udover det holdt vi en fornuftig hastighed på prøverne og samarbejdet mellem Michael, som er nytiltrådt 2. kører, og Poul faldt hurtigt på plads og fungerede fra første meter 👍.
Vi slutter dagen som nr. 41 generelt ud af 53 biler der gennemførte og bliver nr. 2 i klassen. STORT TILLYKKE TIL HENRIK MØLLER NIELSEN OG MALENE E. MØLLER NIELSEN MED 1. PLADSEN I KLASSEN.
💪💪🏁🏁🏁🏆🏆
Næste gang vi ses bliver d. 11. Juni i Gråsten til 3. Afdeling af MRS-turneringen, hvor Poul kommer på "hjemmebane", det er i det område han voksede op og har en del kilometer i det område på knallert og efterfølgende i bil, første bil var sjov nok en Morris Mascot.
Vi ser frem til endnu et fantastisk rally, og en masse hygge med rallyfolket, ikke mindst de historiske, som forhåbentlig møde talstærkt op

Vi er klar til Anderup El Minirally 2016

Endelig kan vi melde os klar til året første minirally, og sætter kursen mod Fyn. I den kommende weekend er Poul og Michael at finde på startlisten til Anderup El Minirally, som har rallycentrum i Ebberup på Fyn. Selve rallyet starter klokken 12:00 og kører på 3 forskellige rallyprøver som køres to gange, ialt 60 km prøver som 77 deltagerer skal igennem før vi kan finde en vinder.

Vil du vide se mere, så klik på linket, her kan du også finde live-resulater under løbet:

http://www.minirallysyd.dk/mrs2-2016

Anderup El Rally 2016

Vi sætter stor pris på vores sponsorer og er glade for at de støtter os, vil du vide mere om dem så KLIK HER..!

 SE FILM FRA HÄSSLEHOLM GP 2016 HER

Hässleholm Grandprix 2016

02-Maj-2016

2016 debut til Lille Mats

Så kom dagen hvor vi endelig kunne få taget hul på vores 2016 sæson, vi måtte desværre udsætte vores sæsonstart da Poul var kommet til skade med sit koblingsknæ.
Men efter en hektisk morgen, som ellers skulle have gået efter den sædvanlige plan, blev vi noget forsinket efter en autotrailer der gav op midt på Øresundsbroen, hvor 3 ud af 4 hjul valgte at give op. Men vi fik kæmpet os på til Hässleholm, og vi var der kl. 11, præcis da løbet startede, men en meget velvillig løbsledelse fik os hurtigt igennem teknisk- og licenskontrol, her efter det var direkte i kørerdragten og op til starten og ud på prøven. En meget hektisk start på et motorløb, der havde også været et par hektiske dage op til, da MINITEAMs anden bil kørt af Kenneth Jørgensen, var planlagt til at skulle havde debut til Hässleholm Grandprix, og den plan var vi meget opsat på skulle lykkedes, hvilket den også gjorde.
Men vi fik kørt 1. heat, og vi fik lagt en del røg ud på prøven, årsagen viste sig at være en olielækage som vi hurtigt fik styr på. Tiden vi kørte i 1. heat var ikke prangende, men det hang nok sammen med at Poul havde opgraderet til et 2-kreds bremsesystem, hvilket havde gjort bremserne markant bedre, det skulle man lige vende sig til. I 2. heat var der en hel del mere fart i bilen og det kørte rigtig godt, måske lidt for meget, for det endte med en snurretur, der kostede os en 20-30 sekunder, da Minien var svær at få i gang igen. Vi fik ændret på opsætningen på bagvognen, mellem 2 og 3 heat, i 3. heat var der markant forskel, bagvognen stod meget bedre fast og Minien var meget mere velkørt og kunne stå fast, hvilket også gjorde at man havde mere tillid til bilen i de hurtige sving. Desværre måtte vi se os henvist til 3. pladsen i klassen, dels pga. snurreturen, men også på trods at Kenneth havde holdt 3 års pause havde han ikke glemt at kører Mini, så Kenneth vinder 1. pladsen foran Stefan Lindt også i en fin Austin Mini. Men dagen var absolut ikke spildt, vi fik testet og afprøvet vores bil og er nu klar til at kører 2. afdeling af Historisk Mesterskab i Ebberup på Fyn d. 21. Maj 2016.
Der skal i øvrigt lyde en SPECIEL TAK til CJ-AUTO, Christian og Niels Jacobsen, for uden dem var vi ikke kommet til Hässleholm og kører motorløb.
Derudover skal I huske og kigge ind på vores sponsoreres hjemmesiden, det kan være de har noget du kan bruge, det er i hvert fald dem der gør at vi har muligheden for at kører motorløb.

Tvunget til at udsætte sæsonstart

Hej allesammen

Det er med stor beklagelse, at vi bliver nød til at udsætte sæsonstarten. Vi havde set meget frem til at start 1. afdling af Historisk Mesterskab til Cimbern Rally i Süder Brarup.

Men på grunde at Poul er kommet til skade i forbindelse med hans arbejde, hvor han har forstrukket det inderst ledbånd i venstre knæ og er nødsaget til at gå med en "Don Joy skinne" (støtteskinne) i indtil videre 4 uger, er det desværre ikke muligt at stille til start i Tyskland. Det var ellers et løb vi havde set meget frem til, da det ville blive den første start i Tyskland, og der var lagt op til et rigtigt spændende motorløb, som vi har hørt meget spændende om, prøverne skulle også være meget udfordrende.

Det må vi desværre have tilgode, til gengæld skal vi nok blive klar til Hässleholm GP (Lille Mats) d. 1. Maj 2016, hvor man kan se frem til hele 5 klassiske minier fra Danmark i det store startfelt. 

NY MAND I HØJRESÆDET

Så står sæsonstarten for døren og vi kan i den forbindelse præsenterer holdets nye 2. kører til sæsonen 2016, vi skulle heldigvis ikke lede så meget....., for Michael Christensen var ikke svær at overtale til at overtage højresædet i Minien. Michael har de tidligere siddet ved siden af Søren Andersen i Toyota Corolla.

Vi er ved PPJMINIRACING virkelig glad for at Michael har sluttet sig til holdet og vi prøver at fortsætte succesen fra sidste år med alle de gode resultater, og vi håber I fortsat vil følge os her på siden og ikke mindst på rallyprøver. Løbskalenderen er offentliggjort, Minien er dog ikke helt klar endnu, men det skal den nok blive til den 9. April, hvor 1. afd. af Historisk Mesterskab til Cimbern Rally som afholdes i Süder Brarup i tyskland, ligeledes er vi tilmeldt til Hässleholm GP, hvor det lader til at der blive konkurrence i klassen, allerede nu er der tilmeldt 2 andre Minier, Søren Dunn i hans Røde Morris Cooper S og Kenneth Jørgensen har også meldt sig til, så det tegner til at han er ved at være klar med hans Austin Cooper S fra 1962, som har være igennem en tiltrængt renovering, og mon ikke der kommer en enkelt Mini fra Sverige også.

(KLIK HER og se holdet)

(Se Løbskalenderen HER)

Mens vi venter på sæsonen skal gå igangværende, man kan lige nyde synet af medaljehøsten fra 2015

I ønskes alle en Glædelig Jul og et Godt Nytår,
håber at vi ses i det nye år

Så er året sidste løb i 2015 kørt……

 

… og vi kan se tilbage på en sæson med en masse motorløb, 10 gange er vi startet i år og 8 af løbene er gennemført. To gange er vi udgået, dels på grund af en knækket trækaksel  til Roskilde Minirally og så til finalen i Ans, hvor motoren mistede olietrykket. Samlet set har vi vundet mesterskabet i MiniRallySyd-turneringen og DASU-mester i Minirally 0-1600 i App. K og så en Bronzemedalje i DASU Historisk Mesterskab 2015, hvor sølvet gik til Heino Meier i Volvo 240 turbo og guldet gik til Teil Hansen i Ford Escort. Disse resultater ville ikke ha’ været muligt uden støtte fra vores sponsorer,  en stor tak skal lyde til dem 

(Se vores sponsorer ovenfor)

 

Vi ved endnu ikke hvad vi skal kører i 2016, men umiddelbart vil vi deltage i MiniRallySyd-turneringen og så nogle udvalgte rallysprint. Nu vil vi først og fremmest bruge vinteren på at få bilen gjort klar og opdateret til den nye sæson, hvor rygtet siger at der er flere historiske biler på vej, også i 1300-klassen, vi håber det er hold i rygterne, for det ville  være dejligt at få lidt mere konkurrence i vores klasse.

 

Vi vil gerne sige en stor tak til arrangører, officials som vi synes har skabt nogle gode motorløb, som måske ikke er de længste, men  kvaliteten på motorløbene har en høj standard og man kan mærke at der er lagt noget energi og engagement bag. Ligeledes skal lyde en tak til  alle konkurrenter, ikke mindst vores historiske kollegaer, hvor der er begyndt af komme et fællesskab som er med til at styrke den historiske rallysport i Danmark.

På gensyn i 2016

  

Med venlig Hilsen

Morten Sahl Christensen, Kenneth Jørgensen

og Poul Pape Juel Jensen

3 mesterskabsmedaljer blev det til 2015
- Nr. 1 i DASU-mesterskabet App. K 0-1600 i MiniRally
- Nr. 1 i MiniRallySyd-mesterskabet App. K 0-1600
- Bronze i Historisk Mesterskabet 2015